Nem vagyok taxis... Igazából nem is szeretem őket... Erről több alkalommal is írtam már. Maradjunk annyiban, hogy a legtöbb esetben agresszívan betolakodnak mindenhol, azzal meg még nem találkoztam, hogy bárkit is beengedtek volna maguk elé. Mindezt persze csak az utas kedvéért. De amit most kitaláltak nekik az nagyon erős szívatás.
Bölcs Városvezetésünk kitalálta, hogy most aztán jól rendet rak a taxisok között. Ilyen kísérletek szoktak lenni, legutóbb kb. tizennégy éve találták ki, hogy a taxisoknak a kocsiba ki kell tenni valami fényképes lapot. Mert ha össze tudom párosítani a vezetőülésben lévő, borostás, kialvatlan mackófelsős tagot a fényképen vigyorgó simaarcú öltönyössel, akkor attól rend lesz. Meg majd jól megvizsgálom, hogy nem hamisítvány-e, nehogy "zugtaxis" mellé üljek.
De lássuk be, hogy ez a régi - természetesen pénzbe kerülő - kártyázósdi csak egy kis kellemetlenség a mostani szívatáshoz képest.
Nézzük mit is kell tenniük a taxisoknak, ha január elseje után is dolgozni akarnak!
Először is, tíz évnél fiatalabb kocsival kell rendelkezniük, legalább 1600 köbcentis motorral.
Minek? Taxit tipikusan városban szokás igénybe venni, ott általában maximum 50 km/h-val lehet közlekedni, teljesen fölösleges az erősebb motor.
Az életkori korlátozás elvileg érthető, gyakorlatilag meg inkább az állapotot kéne előírni. Például, hogy milyen környezetvédelmi besorolású motorral kell rendelkeznie a járműnek. Ez egy értelmes korlátozás lenne, hiszen a taxik - a műfaj sajátosságainak megfelelően - elég sokat közlekednek, így nagyobb mértékben szennyez(het)ik a környezetet, mint a többi autó.
Ezen felül meghatározzák a csomagtartó méretét is. Biztos azért, mert mindenki azért hív taxit, mert hatalmas csomagokat akar szállítani. Például, amikor hajnali háromkor hazamenne a buliból, akkor magával akarja vinni az elfogyasztott sörök kiürült üvegeit...
Ha már elő akarunk írni valami kényelmi szolgáltatást, sokkal értelmesebb lenne a légkondicionáló megkövetelése.
Aztán itt a nagy ötlet, az egységes arculat. Értem én, hogy zárkózzunk fel New York és London mellé, de talán egy leheletnyivel fontosabb lenne ezt a felzárkózást a metróhálózat terén abszolválni mint a taxik színében.
Az egységes tarifa elsőre jó ötletnek tűnik, csak... Hááát, olyan szocializmus-szagú. Tulajdonképpen az egész intézkedéshalmaz az. Elvégre rengeteg taxis van, taxitársaság is, nyugodtan végig lehet böngészni a neten a tarifatáblázatokat, mérlegelni a tapasztalatokat, és választani. A nagyobb cégeknél többféle autó is van, ha éppen messzire utazom, lehet nagy csomagtartósat is kérni, ha meg bagózni akarok, akkor olyat. Ha meg "igényes" vagyok, és nem jó a tízéves "pusztulat", akkor kérhetem a "puccos" kategóriát is.
Csak nem ezt hívják versenynek, kapitalizmusnak?
Biztos, hogy az ilyesmit "hatóságilag" elő kell írni? Nem az lenne inkább a városüzemeltetés feladata, hogy ellenőrizze, nem csapják-e be az utasokat, az a szolgáltatás valósul-e meg, ami meg lett hirdetve? Azt meg hagy döntse el a fogyasztó, hogy milyen szolgáltatást akar...
És végezetül a legszebb, a határidő. Ami jövő január. Mert annyira dübörög a gazdaság, hogy egy tízéves vagy 1400 köbcentis kocsi lecserélési költségét meg az egyéb járulékos dolgokat fél év alatt ki lehet pengetni a "luxusprofitból"...
Ha már New Yorkot és Londont emlegettük, az a vezetés, ami elvárja a taxisoktól a fél éven belüli "megszépülést", hány éve nem tudja "elkészíteni" a négyes metrót?