Volt egy hatnapos sztrájk januárban. Olyan kiadós. Ha jól emlékszem, nem sikerült megállapodni az elégséges szolgáltatásról. Úgyhogy lett belőle imitt-amott, néha-néha. Amikor meg mégis, akkor pankráció a feljutásért. A végén a BKV is érezte, hogy ez nem volt szolgáltatás, ezért ígértek valami kompenzációt.
Az igazi kompenzáció persze az lett volna, ha odaballagok a pénztárhoz, ahol visszaadják a megvett bérlet hat napra eső arányos részét. De a BKV ennél ravaszabb. Először is kitalálták, hogy a havi bérlet három nappal tovább lesz érvényes. Ez meg mit ér, ha úgyis vesszük a következőt? Az évesre meg az volt a jó ötlet, hogy majd a következőre adnak valami kedvezményt.
Ez helyből sántít. Mert annak, hogy bármiféle kárpótlást kapjak a megvett éves bérletem értékvesztése miatt, a következő évre is ilyet kell vennem.
Közeledik az év vége, megint bérletet kell vennem, gondoltam megnézem a BKV honlapján, lett-e valami az ígért kompenzációból. Ezt találtam.
A tavalyi bérlet 103400 forintba került. Ennek hat napra eső része 1700 forint. Mennyi kedvezményt is ad a BKV? Nyolcszázötven forintot, vagyis a felét.
Indoklás is van - kissé ellentmondásos -, az alábbi: mivel a 6 napos, 50%-os kínálatcsökkenés egyenértékűnek tekinthető 3 napnyi teljes szolgáltatás-kimaradással, az éves bérletek pedig 2010. január 1-től 2011. január 5-ig, azaz 370 napra érvényesek
Az ellentmondást az adja, hogy hiába 370 napig érvényes a bérlet, csak akkor adnak kedvezményt, ha megint éveset veszek. Ebben az esetben viszont újra megveszem a január eleji öt napot. Másrészt erős barokkos túlzás, hogy a sztrájk ideje alatt ötven százalékos volt csak a kínálatcsökkentés.
Maradjunk annyiban, hogy rendes cég ez a BKV, elvégre visszaadja a kimaradt napok felét, pedig meg is szüntethetné az akkor nem üzemelő járatokat. De hogyan lehet hozzájutni a kedvezményhez? Mivel az új bérletet ilyentájt veszik az emberek, úgy, hogy az utolsó havi szelvény még a bérlettokban lapul, az lenne a logikus, hogy felmutatom, levágják a sarkát (hogy én ne tudjak többet venni), feljegyzik a sorozatszámot, nevet, címet, aláírást (hogy az eladó ne tudjon egy kis jattért többet kiadni), és már kapom is az újat.
De nem: A kompenzáció érvényesítéséhez a kedvezményes éves Budapest-bérlet borítójára, a november havi szelvényre van szükség.
Ügyes. December elején, amikor ez a hír megjelent a honlapon, az emberek jó részét a Nagy Karácsonyi Ajándokhajsza kötötte le, így elég volt egy könnyelmű mozdulat - a funkcióját vesztett borító, esetleg a novemberi szelvény kihajítása -, és máris ugrott a kedvezmény. Pedig ezen a borítón semmi többletinformáció nem szerepel, csak a sorozatszám, ami a bérletszelvényeken is ott van.
Ha valaki csak a novemberi szelvényt dobta ki, de a borítót nem - ugyan miért? -, annak adnak egy esélyt: Amennyiben már nincsen meg a novemberi szelvény, a decemberi szelvény is leadható, de felhívjuk figyelmüket, hogy ezt csak akkor tegyék meg, ha már nem kívánnak vele utazni, mivel a decemberi szelvényt nem áll módunkban pótolni. Ilyen esetben javasoljuk, hogy január elején vásárolják meg az új éves bérletet.
Vagyis nevelő célzattal kimaradnak egy dobásból, küzdjenek csak január elején, amikor úgyis mindenki bérletet akar venni.
Azért, hogy lássuk a dolog kegygyakorlás jellegét, biztos, ami biztos, nem mindenhol lehet kedvezményes bérletet venni, az oldal közepén fel van sorolva húsz pénztár, hogy az alattvaló hagy álljon már sorba egy kicsit az alamizsnáért.
Végezetül a kedvencem, a gyakran idézet kérdések közül: Borító nélkül nem lehet megfelelően azonosítani a bérleteket, illetve megakadályozni az esetleges visszaéléseket, ezért sajnáljuk, de borító nélkül nem adhatja le a kedvezményes éves bérlet szelvényeit.
Ezt tényleg komolyan gondolják? Mert ha igen, akkor a fenti javaslatomat szívesen felajánlom a BKV-nak. Nem is kérem érte a cégnél megszokott szaktanácsadói tiszteletdíjat. Csak azt az 1700 forintot készpénzben, amiért nem kaptam szolgáltatást...