Talán emlékszik az olvasó Orwell 1984 című művének azon jelenetére, amikor a csokoládéadagot harminc grammról húszra csökkentik. A "korabeli" sajtóban ezt természetesen úgy tálalták, mintha emelték volna a kiosztott csokoládé mennyiségét.
Hasonló módszert alkalmazott nemrég az Yves Rocher, törzsvásárlói rendszerének megújításakor:
Az Yves Rocher amúgyis igen ravasz cég. Átlag negyedévente küldenek akciós kupont, amin egyrészt mindig van 40% kedvezményre jogosító lehetőség, meg ajándék-gagyi is, ha az ember egy bizonyos értékhatár felett vásárol. És a magyarnak ennyi elég is szokott lenni. Kedvezmény is van, ajándék is van, ezt nem lehet kihagyni, és huss, máris elszállt többezer forint. Be kell vallanom, én is bedőltem legutóbb, mentségemre legyen mondva, hogy csak annyiban, hogy a határidő-napló csábításában egy helyett három flakon tusfürdőt vettem.
De nézzük, hogyan is adaptálta az orwelli mechanizmust az YR:
1. Ezentúl nem 1600, hanem 750 Ft-onként nyomnak egy pecsétet.
2. Mostantól nem négy, csak három ajándékozási szint van.
3. Az új rendszerben nem fix ajándékot adnak, hanem szintenként növekvő összeg erejéig
a teljes választékból lehet választani.
A lényeg persze a szórólap hátlapjának alján van leírva. Egy szint eléréséhez az eddigi öt helyett húsz pecsétet kell összegyűjteni, annak ellenére, hogy a matricán mindhárom szint jelzése fel lett tüntetve. Ez azt sugallja, hogy egy matricán mindhárom szinthez szükséges pecsétmennyiséget be lehet szerezni, pedig valójában csak egyet.
Számoljunk csak egy kicsit. Eddig 5*1600 Ft=8000 Ft értékű vásárlás után kapott az ember egy ajándékterméket. Az átalakítást követően ehhez már 20*750=15000 Ft-ot kell beruházni. Az egyes szintekhez tartozó értékhatárok "véletlenül" úgy lettek megállapítva, hogy a kozmetikumok vagy érezhetően olcsóbbak vagy drágábbak annál. Mivel "kedvezményt veszni nem hagyunk", ezért az esetek nagy részében úgyis a "ráfizetéses" konstrukció fog bekövetkezni.
Ügyes! Elmondhatjuk, hogy az YR "jelentősen emelte a fejadagot"!