Na, ez a mozgalom is meg lett hirdetve. A hipereket szépen megkérték, hogy rakjanak a polcaikra Magyarországon gyártott élelmiszereket, mert akkor megmaradnak a magyar munkahelyek. Nem látom világosan az ok-okozati összefüggést...
Először is, mi van, ha megkérik őket? Az áruházak polcain bizonyára olyan áruk vannak, amiket azok el tudnak adni, vagyis a vevők megveszik őket. Akkor miért nem a vevőket kérik meg, hogy vegyenek magyar árut? Vagy miért nem kötelezik a hipereket erre? Vajon azért, mert akkor csomagolnának és mennének, ezzel újabb munkahelyeket megszüntetve?
Ha az emberek csak magyar(országon gyártott) termékeket hajlandóak megvenni, akkor nyilván azokat fogják árulni. Addig meg nem érdekli őket az áru eredete. Legfeljebb majd büszkén reklámozzák, hogy ők mennyi ilyet tartanak... Akár igaz, akár nem.
Úgy gondolom, hogy a vásárlókat legalább két csoportba lehet osztani. Az egyik csoportba tartoznak azok, akiknek egyszerűen nincs sok pénzük, vagy az "ebbőkéccerannyitadnakugyanannyiértnembajhaszar" életérzés hatja át őket. Ennél a rétegnél csak az ár számít, őket nem lehet arra megkérni, hogy nézzék a termék eredetét is. A másik csoportba azokat sorolnám, akik megengedhetnek maguknak némi válogatást. Vagyis "belőhetnek" egy elvárt minimális minőséget és egy maximális árat, és egy adott termékcsoportból az ebbe a sávba eső "hangulati optimumon" lévő terméket vegyék meg. Ezt a réteget lehet megkérni, hogy a "hangulati optimum"-ba számítsák bele, ha a termék magyarországi.
De ez akkor is csak egyfajta előlegezett bizalom lehet. Tegyük fel, van egy hazai termék, ami ugyanazt tudja, mint a "kedvenc" külföldi. Csak az olcsóbb, mert jobban be van vezetve a piacra, így többet el tudnak adni belőle. Ilyen esetben valóban van értelme annak, hogy a multit megkérjék, kicsit támogassa a terméket azzal, hogy kiteszi. Meg a vevőt is megkérni, hogy kicsit többet áldozzon az adott cikkre. A magyar munkahelyek, és a patriotizmus miatt. Ilyenkor viszont az is elvárható, hogy a "kedvezményezett" cég éljen is a bizalommal, vagyis belátható időn belül érje el a konkurens külföldi (ár)színvonalát, legyen igazi versenytárs, ne pedig elkényelmesedjen, hogy "ezt ígyis-úgyis megveszik, mert magyar, különben is most mozgalom van".
De valóban arról van szó, hogy ott toporognak a magyarországi cégek a hiperek kapui előtt, bebocsátásra várva? Benéztem a hűtőbe, milyen termékek is vannak ott.
Magyarországon gyártott termékek: Fittej tej, torma, Medvesajt, Danone joghurt, Sole joghurt és kefír, Milka-Danone rudi, Pick párizsi és virsli, Dunatej tejföl, Boci sajt, Profi tej, S Budget (Spar gazdaságos) tejföl
Külföldi termék: Kinder pingvin szelet
Bizonytalan eredetű termék: Globus majonéz és mustár, Rama margarin
Magyarországon gyártott terméknek tekintettem mindent, ahol a Gyártó rovatban expliciten magyar település szerepelt, külföldinek, ahol külföldi, bizonytalan eredetűnek, amin csak forgalmazó van feltüntetve.
Ezek a termékek mind kaphatóak a hiperekben. A felmérés nem tekinthető reprezentatívnak, az viszont elmondható, hogy a nagy többség magyarországi munkahelyeken készült... Mondjuk elhatároztam, hogy ezentúl minden terméknél megnézem hol gyártják, és csak indokolt esetben veszem a nem magyart. De továbbra sem értem, mire is volt jó ez a mozgalomindítás...