Hirdetés

Hirdetés

Fizetett hirdetés

Vegyetek betonbort!
betonbor.jpg

Jacint blogja

Pillanat-lenyomat, vagyis mindig az, amit éppen kedvem van leírni... ...de előfordul, hogy kiröhögnek a csavarok...

Címkék

1956 (1) air (1) air race (1) alba volán (2) artisjus (1) átverés (4) augusztus 20 (2) augusztus 20. (1) balaton (1) bede róbert (1) biztosító (1) bkv (3) budapest (1) bulvár (1) bulvármocsok (1) cba (2) celeb (1) cib (1) cipő (1) cortina (1) critical mass (1) deko tv (1) diploma (1) dögkút (1) doktori (1) domus (1) dugó (1) dugódíj (1) egészségügyi reform (1) emléktorna (1) ernő bácsi (4) esélylatolgatás (1) étterem (1) étteremkritika (1) eurogames (1) európai unió (1) fábry (1) fehérítés (1) felvétel (1) fenyőgyöngye (1) fenyő miklós (1) forma1 (1) főzés (1) gasztro (1) gasztró (1) grandhotel (1) h1n1 (1) halottak napja (1) hamburger (1) hamilton (1) hellókarácsony (11) herdálás (1) hitelkártya (1) hoki (4) ilonka néni (4) ingatlanadó (1) Ízek utcája (1) ízlett (1) jamie oliver (1) jános korház (1) japán (1) játszóház (1) jégkorong vb (1) jogdíj (1) karácsony (1) kártyacsere (1) kérdés (1) kertészkedés (1) kompenzáció (2) kormány (1) különadó (1) kultúra (1) lassú tükör (1) léderer (2) lehúzás (1) letöltés (1) m1 (1) made in hungaria (1) magyar (1) magyarságtudat (1) manyup (1) massa (1) match (1) mentőláda (1) mikulás (1) minimax hajó (1) mónika show (1) mozi (1) MSZOE (1) NAV (1) négynapos ünnepek (1) nemzeti karakterisztika (1) népszámlálás (1) november 4 (1) nyaralás (1) nyári táborok (1) ocskay (1) október 23 (1) olimpiai (1) oltópont (1) országtorta (1) orwell (1) ostobaság (1) Óvoda nyári zárvatartás (1) palik (1) pláza (1) pokorni (1) postatörvény (1) pucc (1) race (1) räikkönen (1) reálhozam (1) red bull (1) rtl klub (3) selejtező (1) siófok (1) sport (1) szerencsejáték (1) szilveszter (2) szilveszteri tv (1) szmogriadó (1) szocialista bútorbolt (1) sztrájk (3) talmácsi (1) támogatás (1) távközlési adó (1) taxi (1) taxirendelet (1) telenor (1) teljesen használhatatlan tárgyak (1) terminátor (1) tesco (1) tilcsákbe (1) traumatológia (1) tüntetés (1) tv (1) tvpaprika (1) üdülési jog (1) ülo (1) útelzárás (1) útlezárás (1) wasabi (1) yves rocher (1) Címkefelhő

Te is fiam, Promontorus, avagy miért nem kedvelem a budapesti biciklizést...

2012.09.09. 22:56 jacint70

Olvasom, hogy Promontor is beadta a derekát, két hónapja biciklivel jár dolgozni. Mit mondjak, erősen szíven ütött a dolog, némileg ismerem Promontort, elhiszem Neki, hogy Rá nem lesznek évényesek a kialakult sztereotípiák, úgyhogy mit kezdjek most a jó kis előítéletes magatartásommal? (Jó, tudom, Sztív is bicajozik, de Ő legalább nem blogol.)

Mielőtt a Kedves Olvasó csalódottságának adna hangot, hogy Jacint is csak egy bunkó autós, ki kell ábrándítanom, nagyjából utálok vezetni. Ennek megfelelően Budapesten csak az alábbi esetekben autózom:
- Ha vidékre megyek, ekkor muszáj átszelni a várost.
- Ha valami buszon megoldhatatlan családi gyerekszállítás van.
- Ha vidéki vendég elé megyek az állomásra.

Ezek az esetek havonta egyszer-kétszer fordulnak elő, a normál közlekedést a BKV - nem egészen önzetlen, mivel leszurkolom az éves bérlet árát - segítségével oldom meg. Ahol lakom, onnan egész jó a tömeg - ópardonbocsánat közösségi - közlekedés, pár perc alatt benn tudok lenni a Belvárosban, és felénk a buszok minősége is elég jó, viszonylag kevés a csöves. Ráadásul nem kell veszkődnöm a közlekedés többi szereplőjével, megteszi helyettem azt egy profi sofőr.

Persze nem mindig volt ez így! Tizennégy éve pár hetet eltöltöttem Hollandiában - a kerékpározás "őshazájában" - Iván barátom - aki akkor éppen ott dolgozott - vendégeként. Iván tudta, hogy nem vagyok az a "wc-re is futólépésben" típus, próbált jóelőre felkészíteni, hogy ott bizony biciklizni kell!
Én persze nem vettem komolyan, gondoltam, hogy a helyszínen majd jól rábeszélem, hogy mindenhová a kocsijával menjünk.
Aztán megérkeztem Delftbe, és az első délután rá kellett döbbennem, hogy itt bizony nem lesz autókázás. Hollandia ugyanis úgy van kialakítva, hogy ott biciklizni kell.
Először is azért, mert kevés a parkoló, és ami van, az is nagyon drága. Bezzeg bicajtároló az van dögivel!

Ahogy bicikliút is! Olyan igazi, rendes! Ott úgy van kialakítva az utcaszerkezet, hogy először van a járda, aztán a bicikliút. Ami olyan mint az autóút, "le van süllyesztve" a járdához képest. Majd egy újabb járda fasorral, aminek a túloldalán kezdődik az autóút.
Vagyis a közlekedés mindhárom típusú szereplője fizikailag is rendesen el van szeparálva, senki nem zavar senkit. Így - a kezdeti "mozgásundoromat" legyőzve - én is bátran kerékpárra pattantam, és félelem nélkül tekertem mindenfelé.

Nézzük, ezzel szemben nálunk mi a helyzet! A mi városvezetésünk is nagy barátja ám a bicikliseknek! Minden önkormányzati választás előtti kampányban, legalább fél évig. Ilyenkor annyi bicikliút van beígérve, ami háromszor körbeérné Budapestet. Aztán ahogy lezajlanak a választások, az alábbiak történnek:
1. Nem épül semmilyen bicikliút.
2. Ahol széles a járda, ott szépen kihasítanak belőle egy részt, odafestenek egy sárga csíkot - újabban a területet bemázolják olyan bordósra -, és kinevezik bicikliútnak.
3. Ahol olyanjuk van, ott szépen kihasítanak az autóútból egy részt, odafestenek egy sárga csíkot - újabban a területet bemázolják olyan bordósra -, és kinevezik bicikliútnak.

Vegyük észre, hogy mindhárom megoldás csupa-csupa veszélyforrás. Még abban az esetben is, ha minden biciklis Promontorhoz hasonló mérsékelt mérnökember lenne, aki nem vetkőzik ki magából, ha biciklire pattan. (Na meg ha autóba ül...)

Az első esetben az a probléma, hogy ha valahol nincs kerékpárút, ott a biciklis nem fogja otthagyni a drótszamarat, hanem menni fog tovább. Vagy a járdán vagy az úttesten. Mi mást is tehetne?
Ha az úttesten megy, akkor zavarja a többi autóst a "tovahaladásban"! Egyszerűen azért, mert lassúbb náluk!
Ha utolérek egy bicajost, akkor előbb le kell lassítanom, majd ki kell kerülnöm. Ami nem biztos, hogy olyan egyszerűen megoldható, mert tömegben az autóstársak sem feltétlenül előzékenyek.
Ha a járdán megy, akkor a gyalogosakat akadályozza! Egyszerűen azért, mert gyorsabb náluk!
Elég egy kiszámíthatatlan mozgású kisgyerek, vagy csak egy figyelmetlenebb sasszélépés, és máris le van tarolva szegény gyalogos!

A második és harmadik esetben csak annyival jobb a helyzet, hogy legalább valami kísérlet történik a szereplők szeparálására. Abban az esetben, ha a biciklisáv az úttestből lett leválasztva, akkor az értelemszerűen szűkebb lett, a keskenyebb sávokban kisebb a manőverezési lehetőség.
És bizony-bizony, az ilyen helyeken nagyon óvatosan, és be kell valljam, némileg tele gatyával hajtok! Mert mi van akkor, ha valami váratlan történik, például a biciklis megcsúszik valamin vagy egyszerűen csak valami elvonja a figyelmét és "kilép" a sávjából? Máris megtörténik a baj!
Illetve mivel a kerékpárosokra fokozatosan ügyelek, kevesebb figyelem jut a bal oldalamon "gépészkedő" autósokra, és ha ott történik valami "hajmeresztés", akkor előfordulhat, hogy nem veszem időben észre, és máris megtörténik a baj.
Ugyanez igaz a járdára festett biciklisávra is, csak fordított előjellel.

A fentiek alapján talán érthető, hogy miért nem kedvelem a budapesti biciklizést. Sem autósként, sem gyalogosként nem tartom biztonságosnak, mivel nincsenek kialakítva a Hollandiában látott - tehát létező - megfelelő körülmények. Arra, hogy magam is biciklire pattanjak, nem is merek gondolni, egyszerűen félnék ilyen körülmények között!
Úgyhogy sok sikert kívánok Promontornak, de eszemben sincs követni a példáját!

 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jacint.blog.hu/api/trackback/id/tr154765119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.10. 07:30:32

Az biztos, hogy én is szívesebben bicikliznék holland vagy mondjuk finn kerékpáros infrastruktúrán. Ezek budapesti megvalósulását 2137-várom, feltéve, hogy addigra Budapest osztrák fennhatóság alá kerül. Egyéb esetekben további késéseket jósolok.

Autós szemmel annyi tennék hozzá, hogy szerintem tanulható a biciklisekre figyelés, mint ahogy mondjuk a gyalogosokra meg a motorosokra figyelés is. Gondolj mondjuk Olaszországra, meg a rengeteg kis robogóra, szerintem ha belecsöppensz, halálra rémít a sok cikázó Vespa, de meg lehet tanulni-szokni.

goumideaumineaux 2012.09.10. 09:17:23

Nehogy te is úgy járj, mint Promontor olvtárs. :) Három év múlva elolvashatjuk, hogy mégis csak meggyőztek a bringások, hogy közéjük akarsz tartozni. :)

Martian (törölt) 2012.09.10. 13:24:57

"Vagyis a közlekedés mindhárom típusú szereplője fizikailag is rendesen el van szeparálva, senki nem zavar senkit."

Ennek megvalósításához Andrássy szélességű utak kellenek, no meg alul-fölüljáró a mellékutcás kereszteződésekben...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.10. 13:32:08

@Martian: Nyilván nem a kereszteződésekről van szó.

Ami meg az utcákat illeti, a delfti leírásban finoman benne van a megoldás, ugyanis eszerint az ottani utcakeresztmetszet járda-bicikliút-úttest özemmódokra van felosztva. Budapesten ugyanez járda-parkoló-úttest.

Csak hogy idecsábítsam a trollokat... ;-)

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2012.09.10. 14:08:56

@promontor: Hát igen, ebből ki is derül, hogy ez csak akkor működne nálunk, ha megszüntetnének több ezer parkolóhelyet. Amit semelyik polgármester nem akar bevállalni.

De van egy másik probléma is: a holland közlekedési kultúra ugyanis megengedi, hogy elválasztott bicikliutak legyenek, mert kanyarodáskor minden autós számít arra, hogy a bringaúton jöhet biciklis, így igen óvatosan kanyarodnak, és ha kell, hosszasan várakoznak, míg elmegy az összes bicajos. Mivel nálunk ez nem megy, ezért az úttesten elhelyezett kerékpársáv, bár elsőre nem tűnik annak, valójában sokkal biztonságosabb. A balesetek 90%-a ugyanis kereszteződésben történik, és az úttesten haladó biciklist sokkal jobban látják, hisz ott ment előtte is az úton. A ráfutásos baleset nagyon-nagyon ritka, és az is totál paranoia, hogy a biciklis "elcsúszik valamin" meg ilyenek. A kritikus pont mindig a kereszteződés. Berlinben amúgy ezt is megoldották, az úttól elválasztva megy a bringaút, de kereszteződésben mindig lejön az úttestre - ezért biztonságosabb.
Ez még azért is jó, mert ha sok biciklis van az úton, az autók automatikusan lassítanak, és így eleve csökken a balesetveszély.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.10. 14:12:55

@airdace: "ez csak akkor működne nálunk, ha megszüntetnének több ezer parkolóhelyet"

Pontosítok: több ezer utcai parkolóhelyet. Amit lehetne pótolni parkolóházakkal. De egyetértek, ez politikailag forró pite...

Martian (törölt) 2012.09.10. 16:11:18

@airdace: Jogos... amellett a kétirányú, szeparált bringautak autósszemmel beláthatatlanok.

Pl. amikor az autós a zuglói osztottpályás Róna utcáról balra nagyívben szeretne egy mellékutcába befordulni, a keresztező autós forgalom mellett képtelen lesz áttekinteni a párhuzamosan, de beljebb húzódó, ráadásul kétirányú "járdás" bringaút forgalmát. A bringás pedig a kerítés közelségétől beláthatatlan mellékutcától fog jobban tartani.
Nem is folytatom... a jelenlegi szeparált bringautas megoldásokkal sikerült a semmiből extra veszélyhelyzeteket varázsolni, autós és bringás "nagy örömére". :(

retekfrici 2012.09.11. 05:26:19

Kedves Jácint,

Elolvastam a neked csalódást okozó promontorous írását, kb. ugyanúgy történt velem is, ahogy ott Ő leírta.

Jó pár éve vettem magamnak egy biciklit, és pár éve munkába is azzal járok. Egyszer kellett kipróbálnom, hogy tudok munkába kerékpárral eljutni. Rájöttem hogy, abszolút nincs is messze a munkahelyem. Az út kb 75-80% lehet bringaút, ha olyan is, amilyen, de nem rossz levegőn – kipufogógázt nem is nagyon érzek, szinte sehol az út alatt. (az elején emiatt még maszkot is vettem fel, de mivel nem tekerek busz után vagy a kocsik között, így feleslegesnek érzem ezt is, nem szívok rosszabb levegőt mint amikor gyalogolok. A táv kb. 12 km egy irányba, így oda-vissza 24 km körül. Van, hogy ezt naponta kétszer teszem meg. Jóidőben szinte csak bringával járok.

Engem sem kényszerít senki sem a biciklizésre, nekem ez egy lehetőség a gyaloglás+BKV, autó és motorozás közül. Nekem ez a saját jövőm, ezt szeretem a legjobban. Lehetetlen lenne máshogy az életembe illeszteni, a rendszeres testmozgást, így meg egy héten adott a 10x45 perc. (ebben a tempóban meg sem izzadok, BKV-val kb. 50-60 perc szokott lenni. Ez az idő különben holt idő lenne, persze tudom-tudom a buszon lehet olvasni, stb...

Nagy hidegben nem tekerek. A teleket fókásodással töltöm, amit eddig többnyire sikerült a tekeréssel leadni. 30 felett már igyekszem oda figyelni, nem akarok szétfolyni.

Nem érzem VESZÉLYESNEK a testi épségemre és egészségemre máshogy sem. A nem mozgás a legveszélyesebb. Vagy veszélyes a BKV-n is utazni, mert ott is meglophatnak, leköhöghetnek TBC-s nyállal a kedves utastársak, Téged és a gyerekeket is. A látható gyanús foltokról az üléseken, a nem látható gyanús foltokig a kapaszkodókon nem is beszélve.

Persze hogy vannak nehézségek a biciklizéssel és a biztonság fokozható lenne, az útminőség javítható, stb., de mindent el kell kezdeni valahogy egyszer: az autókban nem is olyan régen még nem volt biztonsági öv és beszélgetések folytak komoly érvekkel alátámasztva, hogy a biztonsági
öv veszélyes lehet bizonyos helyzetekben és hogy helyes-e emiatt kötelezővé tenni.

Próbáld ki egyszer Te is, ha van rá lehetőséged.

törzsmókus 2012.09.12. 11:32:03

> Ha az úttesten megy, akkor zavarja a többi autóst a "tovahaladásban"! Egyszerűen azért, mert lassúbb náluk!

zajos tévedés, engem pont az autók szoktak akadályozni az úttesten tovatekerésben, merthogy dugó van. ha véletlenül épp nem tartanak critical masst az autósok, akkor meg simán ki tudnak kerülni.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2012.09.12. 13:25:06

@törzsmókus: Vegyük a következő példát.
Úttesten forgalmi irányonként két "szűk" sáv van. Dugó ugyan nincs, halad folyamatosan mindkettő, de erősen telítve. Utolérem a biciklist, aki nem a sáv szélén halad, hanem beljebb. Ahhoz, hogy ki tudjam kerülni legalább részben át kell mennem a belső sávba.
Mivel ehhez kell a többi autóst figyelme, jóindulata is, szerintem ez nem a "simán kikerülöm" esete...

törzsmókus 2012.09.19. 11:40:46

@jacint70: > de erősen telítve

tehát mégiscsak oda lyukadunk ki, h az a baj, h túl sok az autó. lehet csűrni-csavarni, de nem érdemes :)

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2012.09.19. 13:23:17

@törzsmókus: Nem oda lyukadtunk ki.
Hanem oda, hogy van egy közlekedési felület - az úttest -, amit EREDETILEG az autók számára találtak ki. Könnyű belátni, hiszen ha a biciklisták számára találták volna ki, akkor lényegesen keskenyebb lenne, mivel a biciklinek nem kell akkora hely. ;-)
Majd miután más közlekedési eszköz tovahaladására is megjelent az igény, ahelyett, hogy kiépítették volna a normális infrastruktúrát, összeeresztették a két társaságot, hogy zavarják és anyázzák egymást... ;-)

törzsmókus 2012.10.04. 02:48:40

@jacint70: akármilyen vidáman kacsingatsz, az utakat nem az autók számára építették. emberek számára építették őket, akik akkortájt gyalog, konflissal, biciklivel (igen, az előbb volt, mint az autó!), ló- és villamosvasúttal, később omnibusszal, majd egyre többen autóval közlekedtek rajtuk.

(lásd még: www.roadswerenotbuiltforcars.com/ )

szó sincs „két társaságról”. emberek vannak, akik közlekednek, hol így, hol úgy. egy részük szeret anyázni. én például mosolyogni jobban szeretek. :)
süti beállítások módosítása