Hirdetés

Hirdetés

Fizetett hirdetés

Vegyetek betonbort!
betonbor.jpg

Jacint blogja

Pillanat-lenyomat, vagyis mindig az, amit éppen kedvem van leírni... ...de előfordul, hogy kiröhögnek a csavarok...

Címkék

1956 (1) air (1) air race (1) alba volán (2) artisjus (1) átverés (4) augusztus 20 (2) augusztus 20. (1) balaton (1) bede róbert (1) biztosító (1) bkv (3) budapest (1) bulvár (1) bulvármocsok (1) cba (2) celeb (1) cib (1) cipő (1) cortina (1) critical mass (1) deko tv (1) diploma (1) dögkút (1) doktori (1) domus (1) dugó (1) dugódíj (1) egészségügyi reform (1) emléktorna (1) ernő bácsi (4) esélylatolgatás (1) étterem (1) étteremkritika (1) eurogames (1) európai unió (1) fábry (1) fehérítés (1) felvétel (1) fenyőgyöngye (1) fenyő miklós (1) forma1 (1) főzés (1) gasztro (1) gasztró (1) grandhotel (1) h1n1 (1) halottak napja (1) hamburger (1) hamilton (1) hellókarácsony (11) herdálás (1) hitelkártya (1) hoki (4) ilonka néni (4) ingatlanadó (1) Ízek utcája (1) ízlett (1) jamie oliver (1) jános korház (1) japán (1) játszóház (1) jégkorong vb (1) jogdíj (1) karácsony (1) kártyacsere (1) kérdés (1) kertészkedés (1) kompenzáció (2) kormány (1) különadó (1) kultúra (1) lassú tükör (1) léderer (2) lehúzás (1) letöltés (1) m1 (1) made in hungaria (1) magyar (1) magyarságtudat (1) manyup (1) massa (1) match (1) mentőláda (1) mikulás (1) minimax hajó (1) mónika show (1) mozi (1) MSZOE (1) NAV (1) négynapos ünnepek (1) nemzeti karakterisztika (1) népszámlálás (1) november 4 (1) nyaralás (1) nyári táborok (1) ocskay (1) október 23 (1) olimpiai (1) oltópont (1) országtorta (1) orwell (1) ostobaság (1) Óvoda nyári zárvatartás (1) palik (1) pláza (1) pokorni (1) postatörvény (1) pucc (1) race (1) räikkönen (1) reálhozam (1) red bull (1) rtl klub (3) selejtező (1) siófok (1) sport (1) szerencsejáték (1) szilveszter (2) szilveszteri tv (1) szmogriadó (1) szocialista bútorbolt (1) sztrájk (3) talmácsi (1) támogatás (1) távközlési adó (1) taxi (1) taxirendelet (1) telenor (1) teljesen használhatatlan tárgyak (1) terminátor (1) tesco (1) tilcsákbe (1) traumatológia (1) tüntetés (1) tv (1) tvpaprika (1) üdülési jog (1) ülo (1) útelzárás (1) útlezárás (1) wasabi (1) yves rocher (1) Címkefelhő

Eü reform 2

2008.03.05. 08:02 jacint70

Megegpróbálok adni egy 1.0-ás modellvázlatot arról, hogyan lehetne átalakítani az eü finanszírozási szerkezetét:

A modell első szereplője a gyógyászati egység. (Kórház, rendelőintézet, stb.)
Minden gyógyászati ellátásnak van egy minimális ára, jelölje ezt X. Ez az ellátáshoz használt műszerek, helyiségek beszerzési és fenntartási költségének arányos részéből, a személyzet fizetéséből (aminek olyannak kell lennie, hogy a dolgozó ne szívességnek érezze ha dolgozik, hanem becsülje meg a munkáját), a vizsgálatnál használt anyagok árából és bizony a tulajdonos hasznából tevődik össze.
Ha ezt az X-t nem fizeti ki valaki, akkor bezár a bolt, kezdődik a "trükközés" vagy romlik a szolgáltatás valós színvonala.
Az X-et csökkentheti a jobb munkaszervezés, növelheti a tulajdonos "profitéhsége", illetve a bevétel növelhető kapcsolódó szolgáltatások nyújtásával (szebb környezet, jobb "hotel" szolgáltatás, nevesebb orvosok alkalmazása)
Az ellátást nyereségérdekelt, tehát tulajdonossal és/vagy menedzsmenttel rendelkező gyógyászati egységeknek kell végezniük. A tulajdonos lehet az állam is, de természetesen piaci szemlélettel rendelkező menedzsmentet kell alkalmaznia. (A nagyon drága műszereket, stb. igénylő ellátások valószínűleg csak állami beruházással valósíthatóak meg.)

A modell második szereplője a biztosítás-szervezés. Ezt a szerepkört az államnak kell ellátnia. Feladatai az alábbiak:

  • Kivetni és behajtani az alapellátást fedező kötelező járulékot. Erre azért van szükség, hogy mindenkinek legyen biztosítása, a munkaadók ne "kacsinthassanak" össze a munkavállalókkal, hogy némi azonnali "zsebbejövedelemért" lemondjanak a biztosításról, és hogy megakadályozzák a gagyi, átverős biztosítók megjelenését.
  • A járulék egy részéből elvégezni a nagy tőkeigényű fejlesztéseket. (Viszont nem feladata, sőt tilos az állami tulajdonú egységek működésének finanszírozása.)
  • Létrehozni és folyamatosan karbantartani az alapellátás körébe eső beavatkozások listáját, valamint meghatározni azt a minimális, de gyógyulást magában hordozó ellátást, amit ezen esetekben nyújtani és finanszírozni kell.
  • Besorolni a lakosságot egészségügyi kategóriákba és ez alapján kifizetni az alapellátási fejkvótákat az ellátás-szervezőknek. (Adott befizetési szint fölött automatikusan járna 0. kiegészítő-biztosítás is a járulékfizetőnek, ezzel ösztönözve a járulékfizetést, csökkentve a járulék-elkerülési szándékot.)
  • Folyamatosan ellenőrizni az ellátás-szervezőket (megfelelő-e a biztosított-összetételük, nem játszanak-e arra, hogy megszabaduljanak a problémás ügyfelektől, biztosítják-e az előírt ellátásokat, stb.) és a gyógyászati egységeket.

A modell harmadik szereplője az ellátás-szervezés, vagyis a biztosító. Ennek el kell válnia a biztosítás-szervezéstől, hogy annak érvényesülni tudjon ellenőrző szerepe, illetve több ellátás-szervezési egység esetén valamiféle választási lehetősége legyen az ügyfélnek. Az ellátás-szervezés az alábbi módon működik:

  • Szervezi és biztosítja az alapellátást a biztosítás-szervezés által előírt módon.
  • Az alapellátásban résztvevő ügyfelei számára kiegészítő-biztosításokat nyújt. (Kiegészítő biztosítás keretében az ügyfél jobb környezetet, magasabb presztízsű orvosokat, esetleg modernebb, kevésbé kellemetlen ellátásokat vehet igénybe.)
  • Ha az ügyfél nem az ellátás-szervező által biztosított ellátást veszi igénybe, akkor - az előre rögzített és nyilvános lista szerint - az alap- és kiegészítő biztosítás alapján kifizeti annak egy részét a gyógyászati egységnek. (Erre azért van szükség, hogy a biztosítók ne "zárhassák be" a saját gyógyászati egységeikbe az ügyfeleiket, illetve ha az ügyfél speciális (vagyis drága) ellátást akar igénybe venni, akkor csak a különbözetet kelljen megfizetnie, ne vesszen el a járuléka.)

 

Úgy gondolom, többszereplős, szétválasztott feladatkörrel rendelkező modell esetén minden szereplőnek nagyobb a mozgástere, de jobban ösztönözve van a normális szolgáltatás nyújtására, amint a rendszer "beáll".
Az állam nem vesz részt az ellátás-szervezésben, ezért jobban tudja érvényesíteni ellenőrző szerepét (a modell olyan problématérre készült, amiben nincs átlagon felüli korrupció), egy biztosítóval nem kell annyire "elnézőnek" lennie, mint saját magával.
A biztosítók valamilyen szinten rá tudják  kényszeríteni az államot, hogy a beszedett járulékot át is adja nekik, csökkentve ezzel a pénz "átcsoportosítását", valamint erős érdeke, hogy a gyógyászati egységek hatékonyságát kikényszerítse.
Az ügyfél mozgástere is jelentősen megnő, legalábbis az ütemezhető, kisebb ellátások esetén. (mandulaműtét, szülés, zsírcsomó eltávolítás, stb.) Dönthet, hogy maga keres-e megfelelő ellátást, ha a biztosító által nem finanszírozott részt tudja fedezni. Választhat, hogy fizet-e kiegészítő biztosítást, ezzel apránként "megváltva" a jobb szolgáltatást vagy beéri az alapszolgáltatással. Ha elégedetlen a szolgáltatást végző orvossal, akkor panaszt tehet a menedzsmentnél. Vagy a biztosítónál. Vagy az állami felügyeleti szervnél. Ha nem elégedett a szolgáltatással, akkor mehet másik biztosítóhoz.

És akkor a hálapénz egyszercsak megszűnik... Az ügyfél érezni fogja, hogy ő itt már bizony fizetett, másrészt a tulajdonos és a biztosító sikítva fog lecsapni minden olyan pénzre, amit a felhasználó az egészségére akar költeni...
 



 


 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jacint.blog.hu/api/trackback/id/tr42366185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Becq 2008.03.05. 11:02:36

Köszi a linket a post-odhoz...
:)
lényegében felvázoltad a jelen kormányzat mostani (utoljára közzétett) koncepcióját.

sok tekintetben egyet is értenék vele, hacsak az utolsó néhány mondatoddal nem pukkasztottad volna ki saját lufidat... (sajnos)
Ugyanis az államot megtestesítő közalkalmazott szegény, csóró, erősen korlátozott szakmai felkészültségű, így erősen korrumpálható jelen környezetünkben.
Ha nem tesszük anyagilag érdekeltté az ellenőrzőt az ellenőrzés sikerében (márpedig közalkalmazott nem tehető anyagilag érdekeltté - bár az APEH mintha próbálkozott volna ilyesmivel) akkor az ellenőrzés szemet fog hunyni.
Az állam mint tulajdonos megbukott többszörösen többedíziglen, szinte minden országban...
Az állam szabályzó szerepének tegyen eleget.
Az a dolga.
Szerintem.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2008.03.05. 11:33:44

Érdekes... Mármint, hogy beletrafáltam a kormány legutóbbi koncepciójába... Pedig nem is olvastam, ahogy az eü törvényt sem... Kicsit sok a sötét propaganda a médiában és kevés az objektív felvilágosítás...
Amikről én még nem sokat hallottam zengeni, azok az alábbiak:
- A biztosító fizet, ha számlát viszek valahonnan.
- Lenne szó a gyógyászati egységek tulajdonossal, menedzsmenttel történő ellátásával.
Az állami ellenőrzést természetesen nem a mai közalkalmazotti keretek között kéne megvalósítani, mert ahogy azt írod, az reménytelen. De miért ne lehetne ezt az ellenőrzést jól fizetett (és esetleg elhivatott) szakemberekkel elvégeztetni? Valahol azt olvastam, hogy az APEH 7 milliárd befektetéssel 100 mrd-os adóhiányt tárt fel. Ha ez igaz, akkor mégis lehetséges a valódi állami ellenőrzés, még ha manapság ez inkább utópiának is tűnik...

Becq 2008.03.05. 14:35:31

Ezt a biztosító által fizetett számlát még én sem hallottam...
Mivel az ellátó intézmények legnagyobbrészt önkormányzati vagy egyetemi tulajdonban vannak, így a menedzsment kinevezésére nincs állami ráhatás.
A kinevezett menedzsmentet kell rávenni/szorítani a gazdálkodó, ügyfélközpontú szemléletre...
Nem lesz ecccerű, akárki vág bele...
süti beállítások módosítása